De nieuwe functies van Pinterest: Shopping en Stories 


0


27 juli 2020 om 10:00


4 minuten lezen

80% van de Pinterest-gebruikers heeft wel eens iets gekocht na het op Pinterest gezien te hebben. Om dit te doen moest je ‘vroeger’ als Pinterest-gebruiker zelf uitzoeken waar het te koop was, om het vervolgens te kunnen bestellen. Een beetje omslachtig – dat dacht Pinterest ook. Dus nu is er in Nederland een ‘shopping’ functie toegevoegd. Deze functionaliteit was eerder al beschikbaar in Amerika, maar is nu ook in Nederland uitgerold. En het houdt niet op, want we kunnen in de nabije toekomst ook Pinterest ‘stories’ verwachten. Wat kun je met deze functies en hoe werkt het? Ik loop er met je doorheen.

Winkelen vanaf borden

Als je Pinterest-bord pins van producten bevat, zie je bovenaan het bord een tabblad ‘winkelen’, naast het tabblad ‘jouw pins’. Als je hierop klikt verschijnen de product pins en pins die hierop lijken. Product pins zijn pins die een product bevatten dat je kunt kopen. Dit zijn dus niet alleen mooie plaatjes, maar ook producten die je daadwerkelijk kunt bestellen. Deze functie werkt vooralsnog alleen bij mode en interieur producten.
“Alsof er een boodschappenlijstje gemaakt is van je bord”, omschrijft Pinterest het zelf.

Winkelen vanuit de zoekfunctie

In de zoekfunctie op Pinterest verschijnt nu een optie ‘winkelen; wanneer je een zoekwoord intypt. Als je daarop klikt verschijnen de ‘shoppable pins’ – de product pins. Je moet alleen niet vergeten het filter ‘product pins’ in te schakelen. Anders kan het zo zijn dat je geen resultaten krijgt. Deze functie zorgt ervoor dat je niet hoeft te zoeken op specifieke producten, maar met termen zoals ‘lente outfits’ kunt zoeken. Pinterest biedt vervolgens suggesties van welke producten hieronder vallen.

Winkelen vanaf pins

Het was voorheen al mogelijk om visueel te zoeken op Pinterest. Je kunt een foto maken of afbeelding uploaden en dan laat Pinterest soortgelijke afbeeldingen zien. Nu is deze functionaliteit uitgebreid met de optie “vergelijkbare artikelen kopen”. Zo kun je dus een foto van een mooie outfit maken, dit pinnen en meteen soortgelijke kleding in product pins vinden. Die je nu ook écht kunt kopen.

Winkelen vanaf elk scherm op Pinterest

Met deze toevoegingen positioneert Pinterest zichzelf als hét platform waar je zo ongeveer alles kunt kopen wat er op het platform te zien is. Op elke pagina staat nu een subtiele call-to-action die pinners uitnodigt om te shoppen. Dit is niet alleen handig voor pinners, maar biedt volop kansen voor retailers. 97% van alle zoektermen op Pinterest is niet-branded. Door de nieuwe functie ontstaat er een nieuw speelveld voor zowel grote als kleine bedrijven.

Pinterest statistieken

Het aantal shoppable pins is sinds vorig jaar gegroeid met 250%. De engagement met deze pins is ook nog eens 44% gestegen. Pinterest-gebruikers zijn koopgraag. Gemiddeld besteden Pinterest-gebruikers 1.6x keer meer dan online shoppers die geen gebruik maken van Pinterest. Daarnaast is het drie keer waarschijnlijker dat gebruikers een winkel bezoeken wanneer ze een merk ontdekken op Pinterest, dan wanneer ze het zien op andere sociale media netwerken. Kortom Pinterest-gebruikers zijn bereid winkels te bezoeken van merken die ze online ontdekken en geven gemiddeld meer uit dan mensen die geen Pinterest gebruiken.

adverteren op Pinterest

Stories komen er aan

De ontwikkelingen staan niet stil op het platform. Pinterest stories is een nieuwe feature die momenteel nog getest wordt door een select groepje Amerikaanse pinners (BETA versie). Dus net als met shopping – dat ook pas later in Nederland werd uitgerold – moeten we nog even geduld hebben.

Social Stories 2.0

Al in 2019 startte Pinterest met de ontwikkeling van een story mogelijkheid genaamd Story Pins, maar deze kwamen niet voorbij de testfase. In het voorjaar van 2020 kwam het idee opnieuw op tafel. Een team van creators werd ingeschakeld om de Story Pins nieuw leven in te blazen. Zij vonden een nieuwe invalshoek door COVID-19. De pandemie en wereldwijde lockdowns zorgde bij veel mensen voor een psychologische en emotionele drain. Dusdanig dat Pinterest realiseerde dat er een grote behoefte is aan het delen en ontdekken van positieve en motiverende content.

Hoe zien Story Pins eruit?

Hoe dat er dan uitziet in de praktijk? Wat we nu weten is dat het gebruikers de mogelijkheid geeft om stories te maken van ideeën gebruikmakend van afbeeldingen, video’s, links en tekst. Je kiest een omslagafbeelding of -video, je voorziet deze van een titel, je voegt naar wens meer afbeeldingen en video’s toe en je kunt tot 10 onderwerpen taggen, om mensen te bereiken die naar vergelijkbare ideeën op zoek zijn.

Pinterest story

Wat Story Pins onderscheidt van die andere stories

In tegenstelling tot andere platformen met story functionaliteiten, waar de focus ligt op persoonlijke belevenissen, zijn de ‘revised’ Pinterest Stories gefocust op het delen van inspirerende ideeën in de vorm van klikbare content. Denk daarbij aan handleidingen voor DIY projecten, beauty tutorials, stap-voor-stap je thuiskantoor inrichten, entertainment ideeën voor kinderen en kook- en bakrecepten. Juist dé bezigheden die een flinke populariteitssprong hebben gemaakt in de tijd van het thuiszitten.

Vraag om hobby-apps

Pinterest is niet de enige met dit idee. Zowel Google als Facebook zien dat de consument anno 2020 behoefte heeft aan dit soort content. Uit de koker van hun research & development afdelingen kwamen Google’s app Tangi en Facebook’s app Hobbi. Beide apps zijn gericht op het creëren van content rondom knutselen, craft, kunst en DIY projecten.

Hoe uniek de Story Pins worden? Dat moeten we nog zien. Pinterest is in ieder geval meer en meer een platform om rekening mee te houden en in te spelen op kansen. Meer weten over de toegevoegde waarde die Pinterest jouw bedrijf kan bieden? We helpen je graag op weg!

via Frankwatching https://ift.tt/2OYrNRl on July 27, 2020 at 10:10AM, published July 27, 2020 at 03:35PM